4 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
BAKANLIKLARA BAĞLI, İLGİLİ, İLİŞKİLİ KURUM VE KURULUŞLAR İLE DİĞER KURUM VE KURULUŞLARIN TEŞKİLATI HAKKINDA CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ
Kararname Numarası: 4
ONALTINCI
BÖLÜM
Kalkınma
Ajansları A
Amaç ve kapsam
MADDE 184 – (1)
Bu Bölümün amacı; kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları
arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını
sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle Cumhurbaşkanınca
belirlenen politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak,
gelişmenin sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi
gelişmişlik farklarını azaltmak üzere oluşturulacak kalkınma ajanslarının
kuruluş, görev ve yetkileri ile koordinasyonuna ilişkin usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 185 – (1) Bu
Bölümün uygulanmasında;
a) Ajans:
Kalkınma ajansını,
b) Bölge:
Ekli listede belirtilen Düzey 2 İstatistik! Bölge Birimini, ifade eder.
Kuruluş
MADDE 186 – (1) Ajanslar,
bölgeler esas alınarak Cumhurbaşkanı kararı ile kurulur. Ajans merkezinin
bulunacağı il, Cumhurbaşkanı kararında belirtilir.
(2) Ekli
listede belirtilen bölgelerin yeniden düzenlenmesine ve kurulmuş olan ajansın
kaldırılmasına Cumhurbaşkanı yetkilidir.
(3) Ajanslar,
tüzel kişiliği haiz ve bu Bölümde düzenlenmemiş bütün işlemlerinde özel hukuk
hükümlerine tabidir.
Genel koordinasyon
MADDE 187 – (1) Ajansların
ulusal düzeyde koordinasyonundan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı sorumludur.
(2) Sanayi
ve Teknoloji Bakanlığı;
a) Bölgeler
arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltıcı tedbirleri alır; planlama,
programlama ve projelendirme konularında ajanslara rehberlik ve danışmanlık
yapar, plan ve programların uygulanmasını izler ve değerlendirir.
b) Ajansların
kurumsal performansları ile yürütülen programların performanslarının
ölçülmesine dair usul ve esasları belirleyerek, bunların değerlendirmesini
yapar veya yaptırır.
c) Bölgesel
gelişmeye yönelik iç ve dış kaynaklı fonların ajanslara tahsisi ile bunların
kullanımına ilişkin usul ve esasları belirler.
ç)Ajanslar
arası işbirliğini sağlar ve ortak proje üretimini destekler.
d) Ajansların
işlevlerini etkili ve verimli olarak yerine getirebilmesi için merkezi düzeyde
ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu sağlar.
e) Ajansların
yıllık çalışma programlarını onaylar.
f) Yönetim
Kurulu tarafından teklif edilen ve/veya Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca
belirlenen adaylar arasından genel sekreteri görevlendirir. Gerekli gördüğünde
genel sekreteri resen görevden alır.
g) Plan
ve programlara, yapılacak yardım ve transferlere, personelin nitelik ve
istihdamına, bütçe ve muhasebe standartlarının kullanımına, faaliyet
raporlarına, izleme, değerlendirme ve denetime ilişkin esas ve usuller ile
yatırım destek ofislerinin çalışma usul ve esaslarını ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşünü alarak belirler.
Ajansın görev ve
yetkileri
MADDE 188 – (1) Ajansın
görev ve yetkileri şunlardır:;
a) Yerel
yönetimlerin planlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.
b) Bölge
plan ve programlarının uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve projelere destek
olmak; bu kapsamda desteklenen faaliyet ve projelerin uygulama sürecini
izlemek, değerlendirmek ve sonuçlarım Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına
bildirmek.
c) Bölge
plan ve programlarına uygun olarak bölgenin kırsal ve yerel kalkınma ile ilgili
kapasitesinin geliştirilmesine katkıda bulunmak ve bu kapsamdaki projelere
destek sağlamak.
ç) Bölgede
kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülen ve
bölge plan ve programlan açısından önemli görülen diğer projeleri izlemek.
d) Bölgesel
gelişme hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik olarak kamu kesimi, özel kesim ve
sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek.
e) Bölgesel
gelişmeye yönelik Ajansa tahsis edilen iç ve dış kaynaklı fonlan, bölge plan ve
programlarına uygun olarak kullanmak veya kullandırmak.
f) Bölgenin
kaynak ve olanaklarını tespit etmeye, ekonomik ve sosyal gelişmeyi
hızlandırmaya ve rekabet gücünü artırmaya yönelik araştırmalar yapmak,
yaptırmak, başka kişi, kurum ve kuruluşların yaptığı araştırmaları desteklemek.
g) Bölgenin
iş ve yatırım imkanlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği halinde ulusal ve
uluslararası düzeyde tanıtımını yapmak veya yaptırmak.
ğ) Bölge
illerinde yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına
giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini, ilgili
mevzuatta belirtilen süre içinde sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve
koordine etmek.
h) Yönetim,
üretim, tanıtım, pazarlama, teknoloji, finansman, örgütlenme ve işgücü eğitimi
gibi konularda, ilgili kuruluşlarla işbirliği sağlayarak küçük ve orta ölçekli
işletmelerle yeni girişimcileri desteklemek.
ı) Türkiye’nin
katıldığı ikili veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin
bölgede tanıtımını yapmak ve bu programlar kapsamında proje geliştirilmesine
katkı sağlamak.
i) Ajansın
faaliyetleri, mali yapısı ve ajansla ilgili diğer hususların güncel olarak
yayımlanacağı bir internet sitesi oluşturmak.
Bilgi toplama
MADDE 189 – (1) Ajans,
görevleri kapsamında gerekli gördüğü bilgileri kurum ve kuruluşlardan istemeye
yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenilenler bu bilgileri zamanında vermekle
yükümlüdür.
Teşkilat yapısı
MADDE 190 – (1) Ajansın
teşkilat yapısı aşağıdaki gibidir:
a) Kalkınma
kurulu.
b) Yönetim
kurulu.
c) Genel
sekreterlik.
ç) Yatırım
destek ofisleri.
Kalkınma kurulu
MADDE 191 – (1) Bölgesel
gelişme hedefine yönelik olarak bölgedeki kamu kurum ve kuruluşları, özel
kesim, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel yönetimler arasında
işbirliğini geliştirmek ve ajansı yönlendirmek üzere kalkınma kurulu
oluşturulur.
(2) Kalkınma
kurulu, illerin dengeli şekilde temsilini sağlayacak yapıda, en fazla yüz
üyeden oluşur.
(3) Kalkınma
kuruluna temsilci gönderecek kamu kurum ve kuruluşları ile özel kesim ve sivil
toplum kuruluşlarının gönderecekleri temsilcilerin sayısı, görev süresi ve
diğer hususlar Cumhurbaşkanı kararı ile belirlenir.
(4) Kalkınma
kurulu, yapacağı ilk toplantıda kendi üyeleri arasından bir Başkan ve bir
Başkan Vekili seçer. Başkan ve Başkan Vekilinin görev süresi iki yıldır.
(5) Başkan
ve Başkan Vekilinin temsil ettiği kurum ile mensubiyeti sona erdiğinde Kurul
Başkanlığı ve Başkan Vekilliği görevleri de sona erer ve ilk toplantıda yeniden
Başkan ve Başkan Vekili seçimi yapılır.
(6) Kalkınma
kurulu, Kurul Başkanının daveti üzerine yılda en az iki defa toplanır. Ayrıca
Kurul, üye tam sayısının beşte birinin talebi üzerine Kurul Başkanı tarafından
toplantıya çağrılır.
(7) Kalkınma
kurulu, üye tam sayısının yandan bir fazlası ile toplanır, katılanların
çoğunluğu ile karar alır. Toplantı yetersayısı sağlanamayan hallerde onbeş günü
aşmayacak şekilde yeni toplantı tarihi Başkan tarafından belirlenir ve bu
toplantıda toplantı yetersayısı aranmaz.
Kalkınma kurulunun
görev ve yetkileri
MADDE 192 – (1) Kalkınma
kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tek
ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda yer alacak özel kesim ve/veya sivil
toplum kuruluşları temsilcilerini ve iki katı yedeklerini sırasıyla seçmek.
b) Ajansın
yıllık faaliyet ve iç denetim raporlarını görüşmek, değerlendirmek ve yönetim
kuruluna önerilerde bulunmak.
c) Bölgenin
sorunlarına ve çözüm önerilerine, tanıtımına, potansiyeline ve önceliklerine
yönelik olarak yönetim kuruluna tavsiyelerde bulunmak.
ç) Toplantı
sonuçlarını Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına raporlamak ve toplantıya ilişkin
bir sonuç bildirisi yayımlamak.
Yönetim kurulu
MADDE 193 – (1) Yönetim
kurulu, ajansın karar organıdır.
(2) Yönetim
kurulu, tek ilden oluşan bölgelerde vali, büyükşehir belediye başkanı, il genel
meclisi başkanı, sanayi odası başkanı, ticaret odası başkanı ile kalkınma
kurulu tarafından özel kesim ve/veya sivil toplum kuruluşlarından seçilecek üç
temsilciden; birden fazla ilden oluşan bölgelerde il valileri, büyükşehir
belediye başkanları veya büyükşehir olmayan illerde il merkez belediye
başkanları, il genel meclisi başkanları ve her ilden birer kişi olmak kaydıyla
ticaret ve sanayi odası başkanlarından oluşur. Ancak birden fazla ilden oluşan
bölgelerdeki illerde; ticaret ve sanayi odalarının ayrı ayrı kurulmuş bulunması
halinde yönetim kurulunda yer alacak temsilci Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(3) Ajansı,
yönetim kurulu başkanı temsil eder. Yönetim kurulunun başkanı validir. Yönetim
kurulu ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan vekili seçer.
(4) Birden
fazla ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulu başkanlığı; ilk yıl Ajans merkezi
olarak tespit edilen ilin valisi tarafından, müteakip yıllarda illerin
alfabetik sırasına göre bölgedeki valiler tarafından birer yıl süreyle
dönüşümlü olarak yürütülür.
(5) Tek
ilden oluşan bölgelerde kalkınma kurulu tarafından seçilen yönetim kurulu
üyelerinin görev süresi iki yıl olup görev sürelerini tamamlamadan herhangi bir
şekilde üyeliklerinin sona ermesi halinde kalan süreleri sırasına göre yedek
üyelerce tamamlanır. Görevi sona eren üyeler tekrar seçilebilir. Yönetim kurulu
üyeliği, üyelerin temsil ettikleri kurum ve kuruluşlardaki görevlerini
sürdürmelerine engel teşkil etmez.
(6) Yönetim
kurulu üyeleri ajans ile ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve bu Bölümün
uygulanması sırasında öğrendikleri çalışma alanlarındaki sırları, görevlerinden
ayrılmış olsalar bile ifşa edemezler, kendilerinin veya başkalarının menfaatine
kullanamazlar.
(7) Yönetim
kurulu üyeleri, kendileri, eşleri ve ikinci dereceye kadar kan ve kayın
hısımlarını doğrudan ilgilendiren konular ile sahibi ya da ortağı oldukları
ticari işletmelere ilişkin toplantıya ve oylamaya katılamaz.
(8) Yönetim
kurulu, başkanın daveti üzerine üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile her
ay en az bir kere toplanır. Yönetim kurulu toplantılarına başkanın yokluğunda
başkan vekili başkanlık eder.
(9) Yönetim
kurulu, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda,
başkanın oyu yönünde karar alınır.
(10) Ajans
genel sekreteri, oy hakkı olmamak kaydı ile yönetim kurulu toplantılarına
katılır.
Yönetim kurulunun
görev ve yetkileri
MADDE 194 – (1) Yönetim
kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yıllık
çalışma programını kabul etmek ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının onayına
sunmak.
b) Yıl
içinde ihtiyaçlara göre bütçeyi revize etmek.
c) Yıllık
mali raporu ve kesinleşen bütçe sonuçlarım onaylamak.
ç) Taşınır
ve taşınmaz mal alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımına karar vermek.
d) Altı
aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına
göndermek.
e) Ajans
bütçesini onaylamak ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına göndermek.
f) Genel
sekreterlik tarafından sunulan program, proje ve faaliyetlerin desteklenmesine
ilişkin teklifler ile kişi ve kuruluşlara yapılacak yardımları onaylamak.
g) Ajansa
yapılacak bağış ve hibeleri kabul etmek.
ğ) Personelin
işe alınması ve işine son verilmesine karar vermek.
h) Genel sekreterce belirlenen çalışma birimlerini ve bunlar arasındaki
işbölümünü onaylamak.
ı) Taşıt
dışındaki taşınır malların alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımı
konularında genel sekreterin yetkili olacağı sınırları tespit etmek.
(2) Yönetim
kurulu gerekli gördüğü hallerde birinci fıkrada sayılan yetkilerinden bir
kısmını, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla genel sekretere devredebilir.
Genel sekreterlik
MADDE 195 – (1) Genel
sekreterlik ajansın icra organıdır. Genel sekreterliğin ve yatırım destek
ofislerinin en üst amiri genel sekreterdir. Genel sekreter yönetim kuruluna
karşı sorumludur.
Genel sekreterin görev
ve yetkileri
MADDE 196 – (1) Genel
sekreterin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yönetim
kurulu kararlarını uygulamak.
b) Yıllık
çalışma programı ile bütçeyi hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak.
c) Ajans
gelirlerini toplamak, belirlenecek usul ve esaslar ile bütçe ve yönetim kurulu
kararlarına uygun olarak harcamaları yapmak.
ç) Yönetim
kurulu tarafından tespit edilecek sınırlar içerisinde, taşıt dışındaki taşınır
malların alımına, satımına, kiralanmasına ve hizmet alımına karar vermek.
d) Bölgedeki
kişi, kurum ve kuruluşların proje üretme ve uygulama kapasitesini geliştirici
faaliyetlerde bulunmak.
e) Özel
kesim, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin proje ve faaliyet tekliflerini
değerlendirerek mali destek sağlamak üzere yönetim kuruluna öneri götürmek.
f) Desteklenen
proje ve faaliyetleri izlemek, değerlendirmek, denetlemek ve raporlamak.
g)Bölgesel
kalkınmayla ilgili yurt içindeki ve yurt dışındaki ajans ve kuruluşlarla
işbirliği yapmak ve ortak projeler geliştirmek.
ğ) Yerel
yönetimlerin planlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.
h) Personelin
performans ölçütlerini belirlemek ve performansını değerlendirmek, ı)
Personelin işe alınması ve işine son verilmesini yönetim kuruluna teklif etmek.
i) Ajans
genel sekreterliğini temsilen, bölgesel gelişme ile ilgili ulusal ve
uluslararası toplantılara katılmak ve yurt dışı temaslarda bulunmak.
j) Ajansın
sekretarya işlerini ve görev alanına giren diğer hizmetleri yürütmek.
k)Yönetim
kurulunun devrettiği yetkileri kullanmak.
Yatırım destek
ofisleri
MADDE 197 – (1) Bölge
illerinde, yönetim kurulu karan ile 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin ek 28 inci maddesine göre iş mevzuatı çerçevesinde
istihdam edilen biri koordinatör olmak üzere en çok beş uzmandan oluşan yatırım
destek ofisleri teşkil edilir. Yatırım destek ofislerinde çalışan uzman
personel sayısı, bölge ve ilin ihtiyaçlarına cevap veremez hale geldiği
takdirde bu sayı, yönetim kurulu kararı ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının
onayı ile artırılabilir. Yatırım destek ofisleri görevleri ile ilgili olarak
genel sekreterliğe karşı sorumludur.
(2) Yatırım
destek ofislerinde yatırımcılara sunulan hizmetler tamamen ücretsizdir.
Yatırım destek ofislerinin
görev ve yetkileri
MADDE 198 – (1) Yatırım
destek ofislerinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bölge
illerinde, özel kesimdeki yatırımcıların kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve
yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer İdari iş ve işlemlerini
ilgili mevzuatta belirtilen süre içerisinde, ilgili mevzuatta bir süre
belirtilmemişse öncelikle ve ivedilikle sonuçlandırmak üzere yönetim kurulu
adına tek elden takip ve koordine etmek, yatırımları izlemek.
b) İlgili
mevzuattaki başvuru koşulları ve istenen belgeler doğrultusunda yatırımcıya
bilgi vermek ve yol göstermek.
c) Başvurular
hakkında ön inceleme yapmak.
ç) Bu
Bölümün uygulanmasına ilişkin yapılan düzenlemelerde belirtilen işlemleri
yapmak.
d) İş
ve işlemler konusunda valiliğe ve genel sekreterliğe bilgi vermek.
Yatırım destek
ofislerine başvuru
MADDE 199 – (1) Yatırımcılar,
ilgili mevzuatta belirtilen bilgi ve belgelerle yatırım destek ofislerine
başvurur. Bu başvuru sonucunda yatırım destek ofislerinde geçen süreler, ilgili
mevzuatta belirtilen sürelerden sayılmaz. Yatırımcıların bu Bölüm kapsamında
yatırım destek ofislerine başvurması kendi isteklerine bağlıdır.
(2) izin
ve ruhsat işlemleri ile diğer İdari iş ve işlemler için yatırım destek ofisleri
tarafından ilgili mercilere yapılan başvurular, yatırımcı tarafından yapılmış
sayılır
(3) Yatırım
destek ofislerine hangi yatırım ve işlemlerle ilgili başvuru yapılacağı,
çıkarılacak düzenlemeler kapsamında belirlenir.
Ajans personeli
MADDE 200 – (1) Ajans
hizmetleri 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 28 inci maddesine göre iş
mevzuatı çerçevesinde istihdam edilen uzman personel ve destek personeli eliyle
yürütülür. Ayrıca, ajanslarda iç denetim yapmak üzere bir iç denetçi istihdam
edilir. Sekreterlik, halkla ilişkiler, arşiv, İdari, mali ve personelle ilgili
işlemler gibi işleri yürütecek olan destek personelinin sayısı, ajans toplam
personel sayısının yüzde yirmisini geçemez.
(2) Ajanslarda,
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 25 inci maddesine göre genel
sekreter, iç denetçi veya uzman personel geçici olarak görevlendirilebilir. Bu
şekilde görevlendirilecek personel sayısı toplam personel sayısının yüzde
otuzunu aşamaz.
(3) Yönetim
kurulu üyelerinde ile genel sekreter ve ajansta istihdam edilecek tüm
personelde;
a) Türk
vatandaşı olmak,
b) Kamu
haklarından mahrum bulunmamak,
c) Affa
uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet,
ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye
kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kinci suçtan
veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmi ihale ve alım
satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı
hükümlü bulunmamak,
şartları aranır.
Gelirler ve
yönetilecek fonlar
MADDE 201 – (1) 25/1/2006
tarihli ve 5449 sayılı Kanunda sayılan gelirlere ilave olarak ajansın gelirleri
ve yöneteceği fonlar şunlardır:
a) Bir
önceki yıl gerçekleşen genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından, vergi
iadeleri ile mahalli idarelere ve fonlara aktarılan paylar düşüldükten sonra
kalan tutar üzerinden, binde beş oranında her yıl ayrılacak transfer
ödeneğinden, Cumhurbaşkanlığınca her bir ajans için nüfus, gelişmişlik düzeyi
ve performans ölçütlerine göre belirlenecek pay.
b) Avrupa
Birliği ve diğer uluslararası fonlardan sağlanacak kaynaklar.
c) Faaliyet
gelirleri.
ç) Ulusal
ve uluslararası kurum ve kuruluşlarca yapılan bağış ve yardımlar.
d) Bir
önceki yıldan devreden gelirler.
Giderler
MADDE 202 – (1) Ajansın
giderleri şunlardır:
a) Plan,
program ve proje giderleri.
b) Proje
ve faaliyet destekleme giderleri.
c) Araştırma
ve geliştirme giderleri,
ç) Tanıtım
ve eğitim giderleri.
d) Taşınır
ve taşınmaz mal ile hizmet alım giderleri.
e) Yönetim
ve personel giderleri.
f) Görevlerle
ilgili diğer giderler.
(2) Ajansın
yıllık personel giderleri toplamı, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin
yüzde onbeşini aşamaz.
Mali saydamlık ve
hesap verme sorumluluğu
MADDE 203 – (1) Ajanslar,
finansal kaynaklarının elde edilmesi ve kullanılmasında, denetimin sağlanması
amacıyla, kamuoyunu zamanında bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu amaçla;
a) Görev,
yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması,
b) Yıllık
çalışma programı ile bütçenin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi,
uygulanması ve uygulama sonuçlan ile raporların kamuoyuna açık ve ulaşılabilir
olması,
c) Ajanslar
tarafından proje ve faaliyetlere sağlanan desteklerin bir yılı geçmemek üzere
belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanması,
ç) Ajans
hesaplarının standart bir muhasebe sistemi ve genel kabul görmüş muhasebe
prensiplerine uygun bir muhasebe düzenine göre oluşturulması,
zorunludur.
(2) Ajansların
mali ve finansal kaynaklarının elde edilmesi, kullanılması ve mali denetiminin
sağlanmasında görevli ve yetkili olanlar; kaynakların etkili, ekonomik, verimli
ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından,
muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için
gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur.
Bütçe
MADDE 204 – (1) Ulusal
ve bölgesel düzeyde plan ve programlara, Cumhurbaşkanlığınca belirlenen ödenek
tavanına ve yıllık çalışma programına göre hazırlanan bütçe, ajansın bütçe yılı
içindeki gelir ve gider tahminlerini gösterir. Bütçe yılı takvim yılıdır. Bütçe
dışı harcama yapılamaz.
Bütçenin hazırlanması
ve kabulü
MADDE 205 – (1) Ajans,
Cumhurbaşkanlığınca bu Bölümde belirtilen ölçütlere göre her yıl haziran ayında
genel bütçeden ajanslara yapılacak transferlere ilişkin gösterge niteliğinde
belirlenen payların tavanları ile diğer gelir kalemlerine ilişkin tahminleri
dikkate alarak bir sonraki yılın bütçesini hazırlar. Ulusal ve bölgesel
düzeydeki plan ve programlar dikkate alınarak genel sekreterlikçe hazırlanacak
bütçe taslağı ve çalışma programı, ağustos ayı başında yönetim kuruluna sunulur.
(2) Bütçe
taslağı yönetim kurulunca kabul edildikten sonra çalışma programı ile birlikte
en geç eylül ayı başına kadar görüş alınmak üzere Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığına gönderilir. Bütçe, yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren onbeş gün içinde kesinleştirilerek Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığına sunulur.
(3) Bu
Bölümde belirtilen ölçütlere göre yapılacak transfer ödeneği, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı bütçesinde gösterilir. Bu ödenek aylık harcama programına
göre Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca ajanslara kullandırılır.
(4) Bütçenin
kesinleşme tarihine kadar devam eden işler için yapılacak harcamalar yılı
bütçesi ile ilişkilendirilir.
Bütçe sonuçları
MADDE 206 – (1) Bütçe
sonuçları, genel sekreter tarafından bütçe döneminin bitiminden sonraki mart
ayı içinde yönetim kuruluna sunulur; yönetim kurulunda görüşülerek karara
bağlanır.
(2) Bütçe
sonuçlan onaylanmadığı takdirde Cumhurbaşkanlığına, İçişleri Bakanlığına ve
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına gönderilir. Bu kurumlar bu Bölümün ve/veya
diğer mevzuatın ilgili hükümlerine göre işlem tesis eder.
Denetim
MADDE 207 – (1) Ajanslarda
iç ve dış denetim yapılır.
(2) İç
denetimde; Ajansın faaliyetleri, hesapları, işlemleri ve performansı yönetim
kurulu başkanı veya genel sekreter ile bir iç denetçi tarafından denetlenir. İç
denetim raporları yönetim kuruluna ve kalkınma kuruluna sunulur.
(3) Dış
denetimde; İçişleri Bakanlığı ve Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığınca müştereken belirlenecek esas ve usullere göre Ajansın
her türlü hesap ve işlemleri, yönetim kurulu tarafından her yıl en geç mart
ayında ve gerekli görülen hallerde her zaman Sermaye Piyasası Kurulu mevzuatına
göre kurulmuş bağımsız denetim kuruluşlarına inceletilir. Bağımsız dış denetim
kuruluşları, hazırladıkları raporu eş zamanlı olarak İçişleri Bakanlığı ve
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına sunar. Denetim sonucu suç teşkil eden
hususlarla ilgili gerekli işlemleri yapmaya İçişleri Bakanlığı, performansla
ilgili değerlendirmeleri yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı yetkilidir.
EK
LİSTE
İstatistiki Bölge
Birimleri Sınıflandırması
TR1: İstanbul TR10: İstanbul
TR2: Batı Marmara
TR21: Edirne, Kırklareli, Tekirdağ
TR22: Balıkesir, Çanakkale
TR3: Ege
TR31: İzmir
TR32: Aydın, Denizli, Muğla
TR33: Afyonkarahisar, Kütahya, Manisa, Uşak
TR4: Doğu Marmara
TR41. Bilecik, Bursa, Eskişehir
TR42: Bolu, Düzce, Kocaeli, Sakarya, Yalova
TR5: Batı Anadolu
TR51: Ankara
TR52: Karaman, Konya TR6: Akdeniz
TR61: Antalya, Burdur, Isparta
TR62: Adana, Mersin
TR63: Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye
TR7: Orta Anadolu
TR71: Aksaray, Kırıkkale, Kırşehir, Niğde, Nevşehir
TR72: Kayseri, Sivas, Yozgat
TR8: Batı Karadeniz
TR81: Bartın, Karabük, Zonguldak
TR82: Çankırı, Kastamonu, Sinop
TR83: Amasya, Çorum, Samsun, Tokat
TR9: Doğu Karadeniz
TR90: Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize, Trabzon
TRA: Kuzeydoğu Anadolu
TRA1: Bayburt, Erzincan, Erzurum
TRA2: Ağrı, Ardahan, Iğdır, Kars
TRB: Ortadoğu Anadolu
TRB1: Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli
TRB2: Bitlis, Hakkari, Muş, Van
TRC: Güneydoğu Anadolu
TRC1: Adıyaman, Gaziantep, Kilis
TRC2: Diyarbakır, Şanlıurfa
TRC3: Batman, Mardin, Şırnak, Siirt